cookies-varning

torsdag 7 oktober 2010

Zombies och besvikelse

Idag blev en dag fylld av zombies och besvikelser. Men zombies först!

Jag limmade ihop de sex zombieserna jag fick från Wargames Factory, och de ser rätt smutta ut. Detaljerna är lite mjuka, så man får fylla i med penseln själv. Nackdelen med det är att de inte tar wash så bra, och att när man fotar dem omålade är det svårt att urskilja detaljerna.


Spruen har fem överkroppar och fem underkroppar, samt en sjätte kropp där över och underdel sitter ihop, då figuren har en rock på sig. Varje kropp har en fast vänsterarm, men ingen högerarm och inte heller något huvud. Man får åtta lösa högerarmar och nio olika huvuden. Gott om kombinationsmöjligheter alltså, eller det kan man i alla fall tro. Problemet är att kropparna är rätt olika och man inser snart att vissa armar hör ihop med vissa överkroppar och att en del under- och överkroppar också hör ihop. 

Till exempel är det tre överkroppar som har bara armar, två som har långa ärmar och en som har en kortärmad skjorta på. Men man får bara tre högerarmar utan skjortärmar, tre med lång ärm och två med kort ärm, vilket alltså begränsar kombinationerna en del. Visst, man skulle kunna hävda att en skjorta gått sönder i sömmen och därför saknar skjortärm helt, men då saknas det en naken ärm till de tre kroppar som har bara armar (varav en har ett linne, en har en väst och en är helt bar). Vidare så har en av överkropparna skjorta och slips, medan tre av underkropparna antingen har pyjamas eller shorts (och dessutom är två av dem barfota) -- av de två återstående underkropparna har en militärbyxor och kängor vilket i praktiken gör att den slipsförsedda överkroppen bara passar på en av underkropparna om det inte ska se konstigt ut. Visst, de är zombies så de har nog ingen fashion sense, men man får väl anta att de fortfarande har samma kläder som de hade när de blev zombies. Missförstå mig rätt; det är fortfarande fina figurer och det går att variera dem en del, plus att de är av plast så man kan alltid ta fram tången och klippa av delar. Men antalet rimliga kombinationer är inte så stort som man kan tro när man först ser figurerna. Jag har en sprue till någonstans som jag köpte för länge sedan, om jag hittar den så ska jag se om det går att få till några andra varianter, men min nästa zombie-beställning lär bli på metallzombies från Hasslefree istället.

Men det var inte det som var besvikelsen i det hela. Utan det har att göra med en annan beställning som kom idag. När jag fick reda på att Tony skickat med en sprue zombies med mina Shock Troopers blev jag lite  sugen på att spela något slags post-apokalyptiskt zombiespel, inspirerad av Dawn of the Dead, Shaun of the Dead, Resident Evil med flera filmer. Jag hade just Hasslefrees utmärkta figurer i minnet också, de har bl.a. gjort huvudpersonerna ur Shaun of the Dead som tennfigurer. Så råkade jag surfa förbi Mongoose Publishing som har rea på gamla spel och figurer, bl.a. Battlefield Evolution: Projekt Z. Det är en expansion om Zombies till deras spel Battlefield Evolution, som jag redan har. Sagt och shoppat hade jag handlat det, och lite figurer till nämnda Battlefield Evolution också. Jag vet inte riktigt vilket stuk Projekt Z har, om det är mass-strider med soldater mot horder av zombies eller lite mer intimt creepy-crawly i gränderna. Strunt samma, min låga var tänd och jag såg fram emot att få läsa reglerna. Faktum är att när jag limmade ihop zombierna idag kunde jag bara tänka på att jag skulle få läsa boken ikväll och började redan fantisera om olika scenarior och vad som skulle behövas.

Så när jag hämtat ut paketet och öppnade det insåg jag till min fasa att de glömt lägga ner boken i det! Paketet innehöll bara figurer som jag egentligen beställt som utfyllnad. Aaaaaarghhhhh!!!! 

Så är det någon som kan rekommendera ett bra zombie-figurspel?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Wayland games

Wayland Games