cookies-varning

tisdag 4 oktober 2011

Heavy metal!

Jag måste ta tillbaka lite av det jag skrev i mitt senaste inlägg. Det visade sig att ödet, eller mitt undermedvetna kanske, redan hade bestämt åt mig. Jag besökte huvudstaden i helgen och vallfärdade naturligtvis till alla modellbyggares heliga tempel: Wentzells hobby. Där lyckades jag som av en händelse införskaffa Italeris M20-modell som jag nämnde i förra posten. Jag kunde naturligtvis inte hålla mig utan började bygga på den redan på söndagkvällen.

Början på min amerikanska spaningsgrupp. Jeepen är i vitmetall., tillverkare okänd.

Pansarbilen är så gott som klar, men jag måste måla insidan benvit innan jag limmar dit kulspruteringen ovanför öppningen. Sen är det lite packning som ska på och jag måste hitta en bra figur att stoppa i den. Jeepen på bilden behöver lite touch-ups och vädring sen ska den få besättning och packning.

Jag byggde med förenklat underrede mest för att spara de fina hjulen till min bit-box.
Men det var inte allt jag köpte i Stockholm. Jag plockade också upp tre pack med sovjetiska understödsvapen från Zvezda. Tänkte vänta lite med att bygga ihop och måla dem, då jag är lite trött på figurer just nu och är mer sugen på att bygga fordon. Men det var i alla fall ett paket "Soviet Maxim Machinegun with crew", ett paket "Soviet 82mm mortar with crew" och ett paket "Soviet anti-tank team" (med pansarvärnsgevär). Varje paket innehåller två vapen med två besättningsfigurer var. Jag lägger upp bilder på dem senare när jag gör något med dem, just nu adderas de till "senare"-högen.

Men så idag kom det ett paket med posten, vilken överraskning! Eller inte, för det var ju KV-modellerna från Pegasus som jag beställde för ett par veckor sedan. Jag kände att jag behövde lite tungt understöd till mina ryssar också, och Pegasus har fina och prisvärda modeller där man får två stridsvagnar i ett paket. KV står för övrigt för Kliment Voroshilov, namnet på konstruktören.

Includes two tanks! Weee!!!

Den här byggsatsen är lite annorlunda än Pegasus andra eftersom man kan bygga två olika vagnar; KV-1 och KV-2. De har samma chassi, så man får helt enkelt två olika torn i byggsatsen. KV-1:an fanns tillgänglig redan 1939 under vinterkriget mot finnarna och visade sig vara en bra plattform som användes och uppgraderades under flera år. Byggsatsen innehåller också det typiska "Ekranami-pansaret" som nitades fast på sidorna av tornet, om man vill sätta på det.

KV-1E. Fordonet på bilden är extrautrustat.

KV-2:an var en specialvariant man utvecklade under vinterkriget för att slå ut finska bunkrar som man hade stora problem med. Den är därför utrustad med en 152mm haubits. Då finnarna inte hade något eget pansar att tala om behövde man inte bry sig om att hålla en låg profil utan tornet fick bli så stort som behövdes. Under barbarossa visade sig detta vara ödesdigert då vagnarna fick ta emot mängder med träffar, som även om de inte lyckades penetrera pansaret gjorde besättningarna så omskakade och chockade att de ofta gav upp och övergav funktionsdugliga stridsvagnar.

En övergiven KV-2 strax efter Barbarossas början undersöks av tyskar. Vagnen är i det närmaste intakt.
Byggsatsen innehåller som sagt var två stridsvagnar med 45 delar var, alltså lite mer än de traditionella Fastbuild-byggsatserna som brukar innehålla ett tio-tal delar per fordon. Detaljerna var kanske lite mjuka, men gjutningen var god och passformen godkänd på de flesta ställen. En överraskning var att man fick två torn per vagn, jag trodde att man fick två chassin och sen bara ett torn av varje sort.

Mycket plast per krona!

Underredet var i en bit.

Alla delar till chassit, plus lite detaljer till tornen, som extrapansaret och ett par tornluckor.

Observera att banden är gjutna i en del, med övertygande häng och detaljer.
 
Hjulen hade bra detaljering med genomborrade skivor där alla hål var öppna, inga var igensatta av gjutskägg.

Fina detaljer på banden och tunna hjul.
Extrapansaret, med nitar som skulle göra en ork grön av avund.

KV-2ans torn till vänster, KV-1an till höger.
 
Look at the size of that thing!!!
Bilder från byggandet kommer snart!

1 kommentar:

  1. Right, jag ska ha en sån KV-låda, och en med bara KV-1or i, så fort jag får slantar över! De ser riktigt bra ut.

    SvaraRadera

Wayland games

Wayland Games